måndag 18 februari 2008

Ny på labbet

Ny kurs kräver nya labsalar. Denna nya labsal är en sån där "viktig" labsal där man måste vara noga med skoskydd och labrockar och sånt. Vi fick till och med omklädningsrum. Pojkarna (2 st) hade det ena och vi två flickor hade ett i andra änden av korridoren. Tänk vad hemskt om vi hade behövt hänga av oss jackorna i samma rum :-)

Blodtrycksmätning.

Det var en rolig lab! Vi fick testa Maxpuls med ett pulsbälte fastsatt under hjärtat. Jag valde att springa upp och ned för trappor ett antal gånger. När jag var färdig och tittade upp hade jag sprungit utanför det nya lärarlunchrummet. Ungefär tio ansikten tittade förvånade ut genom fönstret, jag bara log och avlägsnade mig snabbt tillbaka till labbet. Min maxpuls var fin (kroppen verkar vara flera år yngre än mig enligt labläraren :-))

Vi fick också mäta blodsocker, BMI och blodtryck. Vår klass är visserligen extremt liten, men vi låter nog minst som 20 studenter och jargongen är inte måttligt sarkastisk mellan varven. Men vi har trevligt i alla fall och riktigt kul emellanåt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl lite sent att kommentera detta inlägg nu, men ändå. Om din kropp nu verkar så ung, varför visade inte återhämtningskurvan detta, den var ju närmast att likna vid en grön pist i Sälen, till skillnad från undertecknads svarta pist ;)
Kram

Helena sa...

Jamen Fredrik, nu är du ändå lite off pist. Vem funderar över återhämtningskurvan? Det var maxpulsen som var det viktiga i denna övning. I jämförelse hade du väl antagligen fått ett rakt streck om det varit ekg-test. Försökte du ens jogga? ;-) Du kan inte använda skotern vart du ska vet du... På med snöskorna och pulsa runt nästa gång det blir lössnö!