fredag 15 februari 2008

KPMG - Here I come!

Efter gamla stan vandrade jag vidare i februarikvällen. Min rumpa hade frusit halvt ihjäl när jag fick syn på KPMG. Jag har ett visst intresse i detta förtag sedan jag upplevde kravall då Linda ville ha anställning. Jag ringde helt enkelt upp till Linda och hörde om jag fick komma upp och värma mig och titta på hennes arbetsplats.

Sthlm by night

Innan Linda hann komma ner hann flera killar gå ut. Jag inspekterade deras snygga kostymer och välkammade frisyrer och konstaterade att det var en annan stil på dessa killar än de som kommer att finnas på min arbetsplats. Sen tittade jag in i den fina inglasade lobbyn och konstaterade att folket här antagligen inte skulle komma på tanken att rita på borden, sätta fast tuggummi eller skriva kärleksförklaringar med tusch inne på toaletterna.

Linda i jobbkostymen

När Linda väl kom ner hade jag hunnit fundera på om jag borde ha valt ett sånt här jobb. Jag fick sitta och vänta i en "cafeteria" medan Linda jobbade färdigt. Hon sa att jag kunde ta något att dricka. Något att dricka var en kaffeautomat. Men inte vilket sliskkaffe som helst! Där fanns massor av sorter. Egentligen kände jag mest för varm choklad men blev lite nyfiken på hur mocca smakade. Alltså tog jag mitt moccakaffe och en DN.

För att få lite stämning läste jag Näringslivsdelen och fann snabbt varför jag inte valt ett sådant här yrke. Jag tycker det är så TRÅKIGT med ekonomi. När jag var klar med den delen, vilket gick ganska fort, och hade tittat färdigt på inredningen kom jag fram till att företaget nog hade råd att bjuda mig på en kopp varm choklad också. Mycket nöjd satt jag alltså med två kaffekoppar då Linda kom tillbaka. Jag hann även kika in på hennes kontor (Linda sa att man inte fick det, men tydligen hade jag plockat fram hundögonen då jag berättade att jag aldrig sett ett öppet kontorslandskap så hon gjorde ett undantag ;-)). Hennes arbetskamrater var helt klart av kalibern "snygga" och jag funderade återigen över mitt eget yrkesval. Men det räckte att tänka på arbetsuppgifterna för att vara helt nöjd och belåten med att bara ha fått gjort en liten inblick i revisionsbranschen :-)

Inga kommentarer: