fredag 19 oktober 2007

Lotta kommer till Lund

Jaha, då var man framme i Lund. Utan mobil och utan numret till kompisen där jag skulle sova. Steg ett blev att få tag på kompisens nummer. För detta ändamål uppletades en gammal hederlig telefonautomat. Vilken tur att jag hade ett telefonkort i plånboken (hade tänkt slänga det förra veckan när jag städade plånboken "för sånt använder man ju inte nu för tiden"). Efter ett par andra samtal hade jag rätt nummer. Ringer upp kompisen och föreslår det gamla beprövade tricket att planera tid och plats i förväg. Ett skratt nådde mig från andra sidan luren.

Nu hade jag ungefär 7 timmar på mig innan kompisen skulle sluta jobba. Jag gick till biblioteket med den stora ambitionen att plugga inför det analkande matteprovet. Det gjorde jag också. Om man bortser från en kortare slummer (hade bara sovit tre timmar natten innan), en liten runda på stan (Lund är fint) och ifyllande av en omfattande undersökning från CSN samt lite renskrivning i diktboken.

Kvällen blev i alla fall trevlig. Mycket dans, spel tillsammans med kompis och dennes mamma (där jag nästan vann) och en del skratt från You Tube-tittande. Sen var jag så trött att jag föreslog att vi skulle sova redan vid halv tio eller så :-)

Jo, förresten. Ni kanske undrar vart mobilen hade tagit vägen? Till min stora häpnad hör jag min egen ringsignal på eftermiddagen när jag sitter på Lunds statsbibliotek (det var ju inte så svårt att höra i ett tyst bibliotek...). Den var med! Hade bara letat sig ner i en klacksko i väskan som den inte borde ligga i. Jag hade inte letat i klackskon. Jag tänkte en liten stund på pappa, Daniel, kompisens kurskamrat samt dennes pojkvän. Sen bestämde jag mig för att jag mådde bättre av att inte tänka på det.

Inga kommentarer: