onsdag 24 oktober 2007

Från man till stjärnhimmel

Ibland kommer saker liksom bara över mig. Å ibland brister jag ut just precis vad jag tänker. Det där hände ikväll, mitt i ett samtal med Totte på msn.

21 PM me: jag vill ha man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
9:22 PM Kristofer: ?
Vill du ha en man?
9:24 PM me: umm
nu!
nu nu nu
9:25 PM Kristofer: varför?
me: varför?
för att jag VILL!
Kristofer: ok, vad vill du ha av en man som ingen annan kan ge?
9:27 PM me: närhet
det där speciella som man inte har tid att ge till alla andra
förtrogenhet
Kristofer: :)
me: äh, listan kan bli lång
jag vill ha en man nu!
9:28 PM äh, jag går och lägger mig istället

Ut och titta på stjärnor en stund

Fast jag gick inte å la mig. Jag gick ut och tittade på stjärnorna istället. Det är så fint att titta på stärnor utanför mig. Dessutom lyste månen alldeles full och fin (harså länge jag kan minnas varit förtjust i månsken), himlen var mörk och klar, luften doftade som den där första vinterkänslan och kylan bet lite i armarna (hade inte långärmat). Stan hade nästan somnat men på avstånd. Min planet ligger lite skyddad från gatan, som en egen oas mitt i Galaxen. Tanketaket lyfte och en massa positiva minnen sköljde över mig. Å då, just då kände jag att livet ändå är härligt. Att få stå där och bara känna. Sen kom ett par minimånar (billyktor) och påminde mig om verkligheten. Jag hälsade en stund på hyresvärdens hund och sen gick jag in och nu skall jag verkligen sova. Å just nu känns det som om jag klarar mig på egen hand ett tag till. :-)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Män är bra har jag hört. Kvinnor också. :)

Helena sa...

Ja, jag läste nåt om dte i en bra bok :-) Nästa gång ska jag göra en empirisk forskning ;-)

Anonym sa...

Hej Helena!

Jag har en liten kort fråga. Therese, som är med i din bilddagbok, är det Therese Hector (från Skåne)?

Keep up!
/markus

Helena sa...

Hej!

Vad är du för en Markus?

M.v.h Helena

Anonym sa...

Hej Helena!

Jag är den Markus som är Linda Anderssons lillebror (henne som du delade rum med på Johannelund) och som du träffade i sommras när du "flög drake med mig och min bror" (Vi har träffats förut på somrarna). Dessutom var jag den som Linda ringde till härom helgen när du behövde ha tag på internet och kontaktade henne och hon inte hade det hemma. Jag har även hyrt ut min studentlägenhet till en av dina vänninor från västkusten.

Är det en tillräckligt bra beskrivning? Har jag blivit "godkänd" för att få ställa frågor? :)

Om det nu är så att det är Therese Hector som är med på bilden så undrar jag det eftersom vi gick i samma klass på CredoAkademin läsåret 05-06 och jag visste inte att ni kände varandra.

Då du gav mig ett sådant hjärtligt mottagande så måste jag ju faktiskt fråga dig om det inte är olagligt, enligt PUL, att publicera bilder på personer utan deras tillstånd? (Jag tänker på bilden på mig när jag sitter framför brasan.)

Du behöver inte oroa dig, härmed ger jag dig mitt tillstånd till det och jag tänker inte rapportera din (tidigare) kriminella verksamhet till någon myndighet.

Slutligen så är jag glad över att ha hittat hit och ser fram emot vad du kommer att skriva fortsättningsvis!

Jag hoppas att vi kan fortsätta kommunicera med varandra i en varmare ton. Jag hoppas att du förstår ironi. Framförallt hoppas jag att allt är bra med dig!

Vänligen
markus

Helena sa...

*skrattar*

Låt min nu få presentera gästskribent: Markus Andersson!!!

Hej Markus :-) Efternamn hade räckt... ;-) Tack för att du även presenterade min vän Linda (nu vet jag vem det är, min familj pratar om henne under pseudonym ibland)! Å ja, jag vet att hon ringde dig :-) Men jag kände att det kanske inte var till min fördel att dra in ännu en person :-) Å eftersom du ändå inte var hemma så var ju ingen skada skedd :-)

Finns det någon annan här på min blogg som jag försöker hålla lite halvhemlig så vet jag att du alltid kan ställa upp och presentera dem åt mig :-)

Men visst är det Tessan. Det är framför allt en av hennes brorsor som jag känner, men genom honom och en annan gemensam bekant har jag även träffat Therese en del. Däremot undrar jag hur väl du känner dina vänner då du inte känner igen rätt flicka när ni gått i samma klass ett helt år? :-D

Det här med PUL känner jag inte till (antar att det är något med Publicerad Upphovs Lag, eller möjligtvis om yttrandefrihet och integritet på internet). Men har du hört om KUL? Det är en överordnad helenistisk lag som jag går efter och den är inte förkortning av någonting utan bör helt enkelt läsas ut som det står. Nejdå, ärligt. När jag bestämde mig för att börja blogga i somras (här kan man lägga märke till att du och jag valt olika stavning på ordet "somras")skickade jag ut ett allmänt mail och bad att om någon inte ville att jag publicerade bilder på dem så skulle de höra av sig. Dessutom tror jag att jag nämnde i er sommarstuga att de skulle hamna på bilddagboken. Å ingen protesterade ;-) Jag har dock varit försiktig med att publicera på er mor då hon verkade tycka bättre om mig än kameran ;-)

Särskilt varmt mottagande fick du inte, men åtminstone vänligt :-) Jag måste ju skydda mina bildnamne från faror ;-)

Om det är så bra att du hittat hit vet jag inte riktigt. Har en känsla av att Linda redan har berättat mer än tillräckligt om vad som händer i mitt liv ;-). Eller jo, välkommen, Markus! I ironi-frågan behöver du nog inte oroa dig. Jag råkar tycka att det inte bara är förståeligt utan även rätt kul :-) Kul också att du lämnar kommentarer efter dig. Får ibland mysko antydningar att folk läst bloggen utan att säga hej. Mycket oartigt! Du får gärna kommentera bilddagboken också då du faktiskt finns med där. Även om jag givetvis har den rätta tolkningen av vad som verkligen hände :-)

Ha det så gott själv! Kram!

Anonym sa...

Hej igen!

Vad bra att vi har rett ut det här och kan kommunicera på ett mer normalt sätt...

Jo, jag kände ju igen henne, varför tror du annars att jag frågade? Däremot så finns ju faktiskt möjligheten att det kunde vara någon annan. Dessutom tänkte jag (uppenbarligen helt felaktigt) att frågan skulle vara ett lämpligt sätt att skriva sin första kommentar på.

Om du tycker att det är olämpligt att nämna människor med efternamn kan du kanske redigera mitt första inlägg så att Tessans efternamn försvinner.

Visst är det farligt med tanter! Tur att man slipper bli en...

Ha det bra!
/markus

Helena sa...

*skratt* Jamen jag har inte alls svårt att se dig med väska och sjal, Markus ;-) Om vad som verkligen hände med tatnterna kommer senare. Jag kan tyvärr inte redigera... Förstod nästan att du bara ville säga hej, men man måste ändå vara försiktig. Du vet det där med att prata med främmande farbröder. (Tror att min mamma glömde nämna det för mig, men man har ju sett sånt på TV! I Forrest Gump t.ex.)) Ciao!

Helena sa...

Markus. Gissa vem som just ringde för att få en adress till en skomakare - före 14? :-D Ville bara säga det... Känns så skönt när andra ringer om sånt man är jag :-)

Anonym sa...

Jag förstår det!

Det känns som om det är dags att sluta kommentera det här inlägget, så det kommer jag att göra nu. Men jag fortsätter läsa bloggen...

/markus