lördag 27 oktober 2007

Vett och etikett, tetris och äpplepaj

Vissa dagar vaknar man med känslan "idag ska jag få gjort mycket". Trots god föresats är det inte säkert att man får gjort fullt så mycket. Hade tänkt mig en heldag på stan. "Tiden krympte" dock så att jag hade en hel halvtimma på mig. Insåg att klädletande inte var någon idé så jag styrde stegen mot bokavdelningen på Åhlens istället.

Jag hittade ett par böcker som jag ville ha. De var nedsatta till riktigt lågt pris. Å sen när jag kom till kassan var det halva priset på lågpriset. Vilken tur man kan ha! Kände att jag kanske till och med kunde behöva en "vett och etikett-bok". Där står saker som:
1. jag redan borde veta som att "passa tiden är artighetens A och O"
2. jag inte alls kan som "hur man äter krångliga saker"
3. jag kan ha stor nytta av som "när man har glömt pengarna hemma"
4. jag troligen aldrig kommer att behöva såsom "att gå på kungamiddag".
En bok som jag aldrig hade köpt till normalpris men som nog kan trivas i min redan märkliga bokhylleblandning :-) Boken är från 1994 och det märks då det inte finns ett endaste kapitel om etikettregler på internet. Men jag ska nog klara mig ändå eftersom jag vänligt nog blir påmind om dem genom dans-Martin :-)

När jag kom hem hade jag stora planer på att plugga och dona. Kan man räkna tetris till träning i matematisk rumsuppfattning? Sen var det den där äpplepajen det pratades om. (Träffade Ulrik ute på stan som bjöd in till äpplepaj och vaniljsås vilket jag moget avböjde då jag behövde ha en "hemmakväll") Jag blev så sugen att jag köpte ett par äpplen och nu ska jag äta en löjligt god kvällmat bestående av smörstekta champinjoner med Pifi allkrydda (kan varmt rekommenderas!), smör-saltade squash samt äpplepaj och marsansås. Sämre kan man ha det :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Helena!!

Är jag den enda som läser och kommenterar din blogg? Har du inga egna vänner?

Förresten, på tal om läsa. Det börjar bli lite tråkigt att lääsa ett inlägg som nästan är en månad gammalt. Det kanske är dags att uppdatera?

I övrigt hoppas jag att allt är bra med dig!
/markus

Anonym sa...

Och jag ber självklart om ursäkt för felstavningen. Jg råkade visst slinta på en tangent...

/markus

Anonym sa...

Igen...

Helena sa...

Hej Markus!

Nej, du är inte den enda som läser bloggen (jag har flera stycken låtsasvänner förstår du), men just nu den enda som kommenterar den :-) Kan bero på att den så sällan uppdateras :-) Dessutom handlar det ju mest om vad som händer i mitt liv å det kanske inte är så intressant för andra att läsa och kommentera ;-)

Nej, jag har nog inga egna vänner. Din syster tillexempel låtsas bara vara vän med mig ;-) men jag funderar på att önska mig några vänner i julklapp.

Du är väldigt rakt på sak må jag säga, bra att du talar om när det börjar bli tråkigt :-) För övrigt kan jag hålla med om att en del inlägg har varit lite tråkiga.

Så bara för din skull har jag ändrat några inlägg, lagt till lite bilder samt skrivit en hel massa nya inlägg! Tar du snacket med min mattelärare om hur det kommer sig att jag inte gjort det jag borde idag? :-)

Lätt att slinta på tangenter, den och tungan har vissa gemensamma egenskaper ;-) Ha det så gott Markus! Förresten så sa din syster att du gillade funktioner, sannolikhet och annat trams. Vill du att jag ringer så att du får hjälpa till med lite sådana roligheter? :-D

Kram
/Helena