måndag 17 december 2007

"Unik" sa biblan-tanten

I förra veckan försökte jag få tag på en kursbok i biblioteket. Detta var inte det lättaste. Trots att den "borde" stå inne fanns inte rätt exemplar på sin hylla. Jag tog hjälp av en bibliotikarie som blev lika förbryllad som jag. Vi var rörande överens om hur svårt det är att hitta en bok som hamnat på fel hylla. Värre än nålen i höstacken! När vi kom fram till kassan säger han så till min stora förvåning "du, vi gör så här, du får låna referensexet, kom tillbaka på måndag med det". Glad men perplex går jag alltså ifrån biblo med ett avlarmat referensex.

Resten av veckan fick jag några kommentarer från kompisar som undrade hur jag bar mig åt för att få ett referensex. Man brukar ju inte få låna ens om man går sist från biblioteket och kommer tillbaka tidigt nästa morgon.

Måndagen därpå var det en annan bibliotikarie som tog emot boken. Men hon hejdar sig då hon ser det karakteristiska röda märket längst ner på boken.
Bibblantanten: Detta är ju ett referensex (!)
Helena: Ja.
B: Har du fått låna det?
H: Ja. (Tittar sanningsenligt på damen ifråga)
B: (Är mållöst förbluffad och stirrande i flera sekunder) Oj! Du måste verkligen vara unik!

Inga kommentarer: