torsdag 13 december 2007

Lucia och tappad matlåda

Lucia är en mysig dag! Men tar tentaplugg hänsyn till att denna dag endast borde avnjutas med sång i nattlinnen och allmän avkoppling? Icke! Alltså, tidigt iväg till skolan! Men det var ganska mysigt att gå upp i mörkret, tända sin stjärna och sin ljusstake och dagen till ära sätta lite glitter i håret.

Knappt vaken än

Vid lunch kom första pausen - matpausen! Jag går glatt iväg och värmer min mat i ett litet undanskymt utrymme i fysikhuset. Sen går jag lika glatt därifrån. Då inträffar det! Ni har säkert varit med om att marmeladsmörgåsen har en förkärlek för att hamna med den kladdiga sidan mot golvet (enligt fysikern Bodil Jönsson beror detta inte på någon mystisk lag om alltings jäklighet utan det hela är helt enkelt beroende av hur du håller i mackan när den tappas). Jag kan i alla fall intyga att samma sak verkar gälla för ris och korvstroganoff. Min fina nyvärmda mat hade förflyttat sig till ett snyggt mönster med stor spridning i korridoren utanför Einstein. Jag kände mig kanske inte direkt som den förre nämnde mannen då jag torkade upp eländet. Publik hade jag också, men jag är ganska bra på att se ut som om det är den naturligaste saken i världen att hälla ut sin matlåda på golvet.

Flitigt studerande

Mot slutet av dagen blev vi kanske lite mindre produktiva med matten...

Marias matteläsning i soffan

På kvällen gick jag och Erik och hörde ett luciatåg och fick så slutligen lite luciastämning. Härligt!

Inga kommentarer: