onsdag 4 juli 2007

Mot havet!

"En gång tillfällighet, två gånger tradition" heter det där jag kommer ifrån. Alltså gick jag, enligt tradition, upp och sympatiåt lite frukost med Peter (att säga att jag piggt hoppade upp efter första signalen hade varit att ljuga lite). Sedan höll jag mig vaken tills de första tassarna var påduttade på väggen. Efter lite packning och småstrosande var klockan tio och jag tänkte bara vila lite. Istället somnade jag om i två timmar, blodvärderna är nog inte riktigt på topp ännu.

Efter ännu en eftermiddag på stan (Lund) var det dags att åka vidare till nästa kompis som har en sommarstuga vid kusten utanför Ängelholm. Tro det eller ej, men tåget blev försenat! Denna gång rejält. När vi kom fram till Helsingborg blev det dessutom något fel så att de var tvungna att koppla om och byta vagnar. Tåget som skulle komma istället var också försenat så jag missade naturligtvis min anslutande buss. Men det gör inte så mycket när man har semester :-)

Jag gillar perronger och flygplatser

Första gången jag pratade med Micke, som är kompisen, lät det som om bara hans föräldrar och ett par av deras vänner skulle vara i sommarstugan. Men det visade sig vara en sanning med modifikation. Redan i trädgården möts jag av en tjej jag inte känner som började prata om en massa saker som jag inte kände till :-). Sen hann jag inte ens genom dörren förrän jag blir överöst av blöta pussar av en hoppig hund. Väl inne i stugan är Mickes syrra Tessan hemma, trevligt, trevligt och i en fåtölj sitter en döv mormor. Innan jag visst ordet av satt jag i soffan och spelade kalaha men Mickes mamma. Jag insåg dock snart att den som börjar för det mesta också vinner, en erfarenhet som övriga familjen tydligen gjort för längesedan :-).

Smilla

Efter att ha tittat på "Sommartorpet" med Tessan började det välla in fler folk. Farbröder, fastrar, kusiner och vänner. Bland annat en tjej som jag inte sett sedan jag gick på folkhögskola och som numer visade sig vara gift med Mickes kusin. Middagen var trevlig och fisken jättegod. Därefter gick Micke, jag, en farbror och en kusin ner till havet. Otroligt vackert! Jag hade kunnat stanna på den stranden halva sommaren tror jag :-). Jag sov i en extra stuga tillsammans med Tessan. När vi hade stängt dörren hade vi flera märkliga röda skalbaggeliknande insekter inne i rummet. Tessan fick mig till att slänga ut dem. En försökte jag dock döda i taket. Tyvärr blev den bara halvdöd och ramlade ner i min väska. Mycket trött var det bara att packa upp alltihop och leta reda på eländet. Jag förstår inte hur Tessan gjorde för att få mig att göra hela jobbet :-)

På skalbaggejakt mitt i natten

Tessan myser i sängen medan jag jagar insekter :-)

Inga kommentarer: