måndag 9 juli 2007

Första dagen på jobbet - Snigelmasakern

Den första överraskningen på jobbet (vaktmästare på kyrkogården) idag var när jag öppnade kylskåpet för att lägga in lunchen. Där låg redan två rullar - trimmertråd! Vet inte riktigt varför, men det skall tydligen vara bra för trimmertråd att ligga kallt. Får nog erkänna att det trots allt var ganska skönt att kränga på sig selen och haka på trimmen klockan sju i morse. Ända fram till nio var det skönt, för då kom regnet. Som det regnade sen! Jag, Jossan och Jonas, som var de enda som jobbade idag, beslöt oss för att först som sist ta tag i det värsta av allt - Mördarsniglarna! Jag högg mina i tu och slängde dem sedan i en spann. Jonas och Jossan slängde sina hela i spännerna och saltade med jämna mellanrum. Naturligtvis hade vi redan trimmat sönder dem vi sett tidigare. Diskusionen runt fikat var hur man bäst tar död på sniglarna. Vi enades om att varmt vatten åtminstone inte är det bästa sättat att ta kål på de små liven eftersom de skriker så väldigt då. Fyra timmar och 15 liter senare hade vi åtminstone minskat snigelbeståndet med ett par tusen kräk.

Halvdöda små slem.

Resten av dagen gick åt till att gallra blommor i regnet. Inte speciellt roligt i sig men man får göra det bästa av det. För övrigt hittades en död kaja samt en begagnad brudbukett.

Sommarens mål är att klättra högst upp till kyrktornsflaggan. De har nämligen klätterställningar runt kyrkan just nu. Men det är så väldigt högt...

För övrigt gjorde jag två nya bekantskaper. "Järnspettet" och "Fröken Opel". Det får bli ett mindre mål i sommar att ta reda på vad de egentligen heter.

När jag kom hem firade vi pappa som fyller år idag. Grattis!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tuss! Eftersom det verkar vara lögn att få tag på dig telefonvägen testar jag detta. Du är för rolig med dina strapatser, utläggningar och funderingar - mycket insiktsfullt! Äcklig bild dock, hua... Mängder med kärlek /Kim

Helena sa...

Hej Kimsan! Ja, lite skall du väl få jobba :-) Grejen är att det är lögn att få tag på Daniel också, å jag antar att din fråga gäller vad vi gör imorgon. Själv är jag lite sjuk... Äh, jag försöker få tag på dig istället! Krams!

Ps. Insiktsfull är väl kanske inte rätta ordet, det är ju ingen direkt djup blogg det här ;-) Men det skall du veta, verkligheten är äckligare än bilden :-) Bilden överför ju inte liklukten :-)

Max sa...

Uuurgh, varför hällde ni salt på dem?
Räckte det inte med att ni kokade dem sedan eller?

Helena sa...

Kokat dem? Vi har inte kokat dem. Tja, de dör när man saltar dem. Dessutom blir de inte näring till fler drägg eftersom de upplöses i en gul sörja. Det finns nog inget toppensätt att ta död på dem. Men jag vill inte salta, tycker det är grymt. De lider ju! Då klipper jag dem hellre. Ett snitt, sen är det över.

Rebecca: sa...

UUUUUUUSCH *fobi för sniglar* äckligt. Idag på radion när jag satt i bilen påväg söderut till jobbet pratade de om hur man bäst tillagade dessa mördarsniglar med brännvin och allt vad det nu var. De kom fram till att man skulle låta bli. *ryser* äckligt är vad det är. Tacka vet jag att sitta här i min lada och titta på svalungarna som precis lämnat boet. Eller ligga i hängmattan på lunchen och titta ut över sjön är inte heller helt fel. Kram kram :-)