lördag 6 september 2008

Det alternativa periodiska systemet

Idag hittade jag gamla papper från naturkunskapen när jag städade. Bland annat ett periodiskt system som jag och Fredrik knåpade ihop med jämna mellanrum när vi hade tråkigt. Det började med att vi funderade på vad som ingick i stål (förutom järn) och löste det hela med att förklara stål som ett eget grundämne. Undan för undan blev listan längre. Var så goda:
As = asfalt
Br = brons
D = dynamit
F = folie
G = grus
Gn = gnejs
Gr = granit
Ka = kalksten
Kn = knallpulver
L = lustgas
M = malm
N = nitroglycerin
Pa = platina
R = rost
S = stål
V = vitt guld

4 kommentarer:

JHH sa...

JA! det är det här jag har längtat efter och saknat under alla mina år! Menjag har aldrig ritkigt vad...men nu har jag svaret! tack!:P

Helena sa...

Ja, man har liksom alltid saknat beteckningarna för de mer grundläggande grundämnena ;-) Lycka till med naturkunskapen, kompis! Å välkommen hit igen! Antingen i höst eller i vår!

Kram!

Anonym sa...

Jag tycker det är fint att ni åtminstone fått med ett äkta grundämne, även om ni gett platina (Pt, atomnr 78) en ny förkortning. (Att andra förkortningar redan finns med eget grundämne vänder jag min blick ifrån...) =)

Helena sa...

Så rätt, Finurlia! Ett väldigt grovt misstag måste jag säga. Pinsamt!