torsdag 12 juni 2008

Norrköping - Uppsala

Jag ska på prästvigning i Norrland och ska åka upp tillsammans med Linnéa, Anton och deras lille bäbis Alfred.

Tåg till Norrköping

Hemma hos Anton och Linnéa

Man kan ju tänka sig att vägen mellan Norrköping och Uppsala borde gå ganska smärtfritt. Men - nejdå. Vi kom fram till att vi borde köra vägen via Strängnäs så att vi slapp rusningstrafiken i Stockholm. Jag letade ut på kartan hur vi skulle köra för att komma raka vägen norrut mot Flen. Tanken var god. Men sedan började jag och Anton sjunga stämsånger vilket vi höll på med tills Linnéa lite försynt undrade om vi verkligen skulle till Katrineholm. Det skulle vi naturligtvis inte då detta ligger i rakt västlig riktning och inte alls i närheten av Flen. Vi hade helt enkelt glömt att svänga av eftersom det var så roligt att sitta och sjunga istället. Men ingen fara på taket. Vi hade pratat om glass redan innan vi lämnade Norrköping så nu blev det äntligen glass. På ÖB i Katrineholm.

Rosa text på kartan markerade sevärdhet. Vad sägs om texten "märkligt 1600-talsslott"? :-)

Idag har vi passerat Östergötland, Södermanland och Uppland. Min favorit blev Södermanland med sin vackra natur, sina fina trähus och många sjöar. I Strängnäs körde vi för övrigt fel igen då det var onödigt mycket ombyggnationer. Men det gjorde inget för då fick vi se stan. Å den var verkligen värd att se. Kanonfin!

På kvällen kom vi till Uppsala. Jag skulle sova hos Elin men då hon slutade jobbet först vid tio på kvällen satt jag och pratade med hennes pojkvän istället :-)

Inga kommentarer: