måndag 16 juni 2008

Finland, Luleå och nattåg

Idag hade jag hela dagen på mig innan jag skulle ta nattåget hem. Så jag bestämde mig för att åka till Haparanda och Torneå för att komma till Finland också. Vad ni gör, åk inte till Haparanda! Tråkigare ställe får man leta efter! De hade ett vattentorn (som man inte fick gå in i) och en Statoilmack (vars butik var stängd en helt vanlig måndag) och det var väl ungefär vad de hade. Torneå var inte mycket bättre, möjligtvis lite mer exotiskt då jag inte förstod vad som stod på skyltarna.

Gränsen till Finland

Väl hemma i Luleå igen gick jag runt lite på stan och ner till hamnen. Där stod tre av Sveriges stora isbrytare i väntan på vintersäsongen.

På nattåget hem träffade jag helt överraskande på Daniel och X-Maja som skulle med samma tåg. Vi hade en del vagnbyten i Boden så vi passade på att se den stan också.

Jag delade liggvagn med en mycket gammal dam från Korpolombolo och en tystlåten finländare. Men jag satt en del i sittvagnen också för att få se det sista av den underbara naturen och det härliga ljuset från ett ganska sketet tågfönster.

Jag sov fantastiskt skönt! Hade slafen högst upp så jag var lite för mig själv och sen det härliga gungandet. Sov som en stock tills de i högtalarna meddelade att vi närmade oss Gävle. Slutet gott, allting gott.

Inga kommentarer: