tisdag 6 januari 2009

Nattlig julklappsjakt

Usch, jag är sjuk. Det braiga med att vara sjuk är dock att man får läsa böcker som inte ges ut av förlaget Studentlitteratur. Fick en bok, Damernas detektivbyrå, av Jonas i julklapp som jag läste fram till tidig morgon. När jag så kom fram till tredje sista sidan hittar jag en post-it-lapp där det står: Placeringen av din andra julklapp finns på sida 43 i Läkarboken :)

Va? En till... Spännande! Jaha, läkarboken. Jag har väl ingen läkarbok? Han kanske menade Tortoras Principles of Anatomy and Physiology. Sid, 43... "Carbon and Its Functional Groups". Hmm. Nej, fel bok. Kan han ha menat Fass?. Leta, leta: "Tumörer och rubbningar i immunsystemet". Nej, skulle inte tro det. Men jag har väl ingen Läkarbok? Leta vidare. Ja just det ja! Läkarboken. Jag har ju en sån. Det hade jag glömt av. Sid 43: Baksidan av spegeln i hallen.

Vidare till spegeln i hallen: ... Den andra spegeln (fast det kanske inte är hall utan datorrum).

Vilken luring. Nästa spegel då: Mellan Palmen och golvet.

Ha, ha. Det här är ju kul. Tillbaka in i sovrummet och lyfter på blomman som heter Palmen: Inte riktigt behov av frysklumpar just nu.

In i köket och vänder på en av frysklamparna i frysen: Hur längesedan var det du tittade ovanpå städskåpet?

Jaa, antagligen ett tag sen eftersom jag inte når upp dit. Fram med en stol och där - låg ett paket till :-) Allt detta avhandlades i en mörk lägenhet. Hade jag vetat att det var så många steg hade jag antagligen tänt lampan :-) Kul hade jag i alla fall!

I det andra paketet låg uppföljaren som heter Giraffens tårar. Kan rekommendera dessa Afrikainspirerade detektivböcker av författaren Alexander McCall Smith.

2 kommentarer:

JHH sa...

vilken go vän! Dessutom riktigt god smak för böcker!! Men jag fudnerar...när släppte du in honom och hur märkte du inte att han gjort detta? Intressant :) Kram på dig :))

Helena sa...

Polisen har talat :-) Jo, man lämnar helt enkelt ut sin lägenhetsnyckel och ber killen vattna blommorna under jullovet ;-) Kram!