torsdag 6 mars 2008

Kalibrering

Idag skulle vi titta till våra prover. Jag fick äran att sitta vid pH-mätaren eftersom Fredrik hade haft strul med den förra veckan. Innan jag kunde sätta igång behöver mätaren kalibreras. Det kan tyckas vara en enkel sak. Det tyckte jag också. Jag började att kalibrera med pH 4. Det gick jättefint. Sen bytte jag till pH10. Konstigt nog visade mätaren fortfarande pH4. Jag tänkte att någon måste ha hällt fel och hämtade helt ny vätska med pH 10, men samma resultat. Vi tyckte allihop att det var konstigt tills jag märkte att det satt en liten skyddskåpa längst ner på pH-stickan som innehöll vätska - med pH4. Jag kände att detta inte var något som jag behövde upplysa min labledare om. Jag hade dock inte behövt bekymra mig om den saken eftersom Fredrik är så hjälpsam i sådana stunder. Så fort labläraren kom in genom dörren upplyste han henne om att jag hade kalibrerat så fint och dessutom noga kollat att skyddshöljet innehöll rätt pH-värde :-) Vad har man inte sina klasskamrater till?

Oj, titta, här satt en hylsa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja man vill ju inte framstå som ohjälpsam mot sina kurskamrater. Jag går fortfarande och skrattar för mig själv ibland åt alla de fina labbstunder vi haft, aktivt kol i mätcyl, koka vatten på cykel, spräcka bägare med Jan, interferens med ett öga, för att nämna några. Synd, eller kanske tur, att det inte är så många labbar i kommande kurs.
Kram

Helena sa...

Ja, det blir lite tråkigt att vara utan dessa spänningsmoment i livet. Men det skall nog ordna sig ändå skall du se. Får man inte labba kan man lägga om en kursplan eller så :-) Sen vet vi inte vad som händer när det blir exkursion...

Sen är det hemskt trevligt att få roa dig, du är ju så lättroad :-) Räcker med att man monterar upp sin mask på längden istället för bredden... Sen vill jag bara påpeka att det nog är du som får ta åt dig äran för den där spräckta bägaren...

Kram på dig!