torsdag 2 oktober 2008

Döda havet!

Äntligen! How I liked it! Här skulle jag vilja lida skeppsbrott (om man bortser från att inga båtar kan gå på döda havet). Du behöver inte röra en fena för att hålla dig flytande och det är riktigt varmt och skönt. I norra änden är sjön 430 meter djup, men här i den södra delen är djupet inte mer än 10 meter. Men lycka till att ta dig ner till botten! ;-) Salthalten ligger för närvarande på 33% vilket gör det extremt lätt att flyta men rätt svårt att vada. Å ja, det svider att få vatten på läpparna eller i munnen :-)

Nu ska vi bada!

Sällan man kan ligga med armarna i kors på vatten. Christian kollar upp var vi är någonstans :-)

Jag försöker sitta i vattnet.

Bröstsim rekommenderas inte men Kajsa klarade det fint :-)

Sandstrad? Nää, saltstrand

Jag och Kajsa köpte lerinpackning. Kul att få leka neger för en stund. Helena som järnstaty, bodybuilder (ok, kanske har för små muskler för det), med naturlig våtdräkt eller som gerillaperson version 2.

Förmiddagen tllbringades till största delen i döda havet men snart nog var det dags att resa vidare. Eftersom vi inte fick sova så många timmar under nätterna fick man passa på lite då och då på bussen :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den sista bilden här kan mycket väl straffa sig...

Helena sa...

Jag valde medvetet en där Daniel är i fokus. Om du visste hur många härliga jag valde bort ;-)

Ulrik sa...

Läcker bodybuilder! ;-)

Vattenlöslig våtdräkt verkar vanskligt. :-)

Helena sa...

Det kan man tro. Men lät man leran sitta lite längre än rekommenderat var det inte helt lätt att få bort den. Det tog faktiskt en stund. Lämplig våtdräkt för just döda havet. För Fyrisån rekommenderas däremot något litet varmare plagg :-)

Ulrik sa...

Aha, ja, livet blir extra spännande om man inte alltid följer bruksanvisningen. :-)

Finns strapatserna på (eller i?) Fyrisån vederbörligt dokumenterade?

Helena sa...

Hahaha,faktiskt inte, det var före min digitalkameraperiod;-)