lördag 16 augusti 2008

Månförmörkelse

Ikväll är det månförmörkelse. Jag har alltid gillat månen och månsken. Stjärnorna också! Det är något tryggt, spännande och skrämmande med rymden. Man ser samma stjärnor och samma måne som vännerna gör på andra ställen i Sverige. Det är lite förenande. Så länge man inte blir praktisk och börjar tänka på vad det egentligen innebär med brinnande gasmoln och syrefrätande planeter ;-)


Här tror jag att jag klämmer in en av mina dikter. Den om rymden :-) Eller handlar den verkligen om rymden? ;-)

Som en rymdraket
rakt in i atmosfären

in i solsystemet "Jag"

du har funnits där ett tag


Alla regler som jag kan

sånt som brukade fungera
stämmer inte längre alls

något annat distraherar


Nya regler nya lagar

hela rymden öppnar sig

jag kan inte navigera
faller handlöst framför dig


Vart försvann gravitationen
vem har tagit all min tyngd

Newtons lagar föll i kratern,

Galilei, stanna farten!


Ibland är du som Venus

då finns du nära mig

Men alla känslor kom i flock

så atmosfären blev för tjock


Ibland är du mitt Mars

och då är vi ganska lika

Men för hett eller för kallt

Du förstärker tusenfallt


Likt en virvelstorm
röd på Jupiters yta

Det snurrar allt för fort

av det du och jag har gjort


Jag vill inte svansa runt

som en komet runt din kärna

Men visst smälter jag ett tag

när du kommer allt för nära


Andra kroppar i vår rymd

dras in emot min mitt
Jag vill inte kollidera

får väl sluta attrahera


Tills jag finner dubbelstjärnan

det som kan bli du och jag

Vår galax, vårt hem, en gåva,

slutar som en supernova

Tillbaka till mitt jag

som ett stjärnfall någon ser

En meteor, nåt brinner upp
sen så var det inget mer

Inga kommentarer: