onsdag 28 maj 2008

Uppsalaexkursion

Årets sista exkursion! Två dagar i Uppsala. Jag, Johanna, Fredrik och en av våra lärare, C-J, tog en bil upp. Vi hade dock bara hunnit till första rastplatsen innan jag och Johanna hade råkat förolämpa C-J. Johanna genom att bjuda alla utom honom på kaffe (det låter värre än vad det var) och jag genom att ifrågasätta huruvida "Kroken" (biologernas Bibel) verkligen kunde räknas som en riktig flora :-)

Nåväl. Efter en trevlig bilfärd med en blandning av musik (Fredrik hade radion på och Johanna hade sin mp3, samtidigt) och lärtillfällen kom vi tillslut fram. Dagen i Uppsala började med mat på Café Linné, mycket sympatiskt! Därefter knallade vi iväg till Linnéträdgården för att sedan fortsätta till Gustavianum. Pluggdelen av dagen avslutades med Linnés sommarställe.

Café Linné i sann 1700-talsanda (om man bortser från lampan)

Härligt solsken ute på Linnés sommarställe

Detta foto gillar jag verkligen, är riktigt nöjd med mina Löjtnantshjärtan

Här fotograferas domkyrkan :-)

C-J visar oss runt på stan och berättar om växter

På kvällen satt vi ute på en brygga tills mörkret föll och sen lite till. Vi fick bland annat sällskap av en vacker svan till min glädje och Johannas förfäran. Vingarna bildar ett hjärta i mitten.

Inga kommentarer: